Harmonogram
realizacji ,,Programu kultura bezpieczeństwa”
w Zespole Szkół Specjalnych w Goleniowie
Koordynator: Alicja Rotter
Współorganizator: Jolanta Paś
Osoby realizujące program: nauczyciele poszczególnych
przedmiotów i wychowawcy
Umieszczenie
przesłanych dokumentów i fotografii na stronie szkoły http://zssgol.pl/ w zakładce ,,Kultura
bezpieczeństwa” – J. Ratajczak
Utworzenie linka na profilu
facebook – N.
Mełech
Czas trwania akcji: od 16.02.2015 do 5.05.2015 rok
Nauczyciele
poszczególnych przedmiotów oraz wychowawcy na podstawie udostępnionych
materiałów z programu kultura bezpieczeństwa proszeni są o przeprowadzenie zajęć
na poszczególnych etapach edukacyjnych zaproponowanych tematów z programu. Po
zrealizowaniu zajęć w danej klasie nauczyciele wypełniają załącznik nr 1 oraz
zapisują zrealizowany temat w dziennikach lekcyjnych w miarę możliwości mile
widziane zrobienie zdjęć. Powyższą dokumentację (załącznik nr 1 i zdjęcia)
nauczyciele przesyłają na e-maila koordynatora alicjarotter@wp.pl .
Cel główny:
Opanowanie
przez uczniów wiedzy i umiejętności z zakresu bezpieczeństwa i higieny pracy
Cele z podstawy programowej:
I etap edukacyjny A
Celem
edukacji wczesnoszkolnej jest wspomaganie dziecka w rozwoju intelektualnym, emocjonalnym,
społecznym, etycznym, fizycznym i estetycznym. Ważne jest również
takie wychowanie, aby
dziecko w miarę swoich
możliwości było przygotowane do życia w zgodzie
z samym sobą,
ludźmi i
przyrodą
oraz w zakresie dbałości
o bezpieczeństwo
własne i innych:
9.2)
a) Uczeń utrzymuje porządek
wokół siebie (na swoim stoliku, w sali zabaw, szatni i w ogrodzie), sprząta po sobie i pomaga innym w
utrzymywaniu porządku,
b)
zna zagrożenia
wynikające z
niewłaściwego
używania
narzędzi
i urządzeń
technicznych,
c)
wie, jak należy
bezpiecznie poruszać się
na drogach (w tym na
rowerze) i korzystać ze
środków
komunikacji; wie, jak trzeba zachować
się
w sytuacji wypadku,
np. umie powiadomić dorosłych,
zna telefony alarmowe.
http://kultbezp.ciop.pl/P_O_Z_I_O_M_1/Startowa_STRONA.htm
Moduł 3
,, Bezpieczeństwo pożarowe” – ratowniczek
– J. Pas
Moduł 2 ,,Zasady bezpiecznego zachowania w szkole” –
nauczyciele edukacji wczesnoszkolnej
(I – III)
Moduł 5 ,, Higiena pracy w domu i w szkole”-
nauczyciele edukacji wczesnoszkolnej (I – III)
Moduł 6
lekcja 5 Temat: Pierwsza pomoc – ratowniczek – J. Paś
II etap edukacyjny A
Cele:
Wychowanie
do życia w rodzinie
Ukazywanie
wartości
rodziny w życiu
osobistym człowieka oraz pomoc w przygotowaniu się do
zrozumienia i akceptacji przemian okresu dojrzewania.
10.
Istota koleżeństwa i przyjaźni, wzajemny szacunek, udzielanie
sobie pomocy, współpraca, empatia.
http://kultbezp.ciop.pl/P_O_Z_I_O_M_2/Startowa_STRONA.htm
Moduł
5 Lekcja 4 Temat: Ja i moi koledzy - Co
nas łączy, co nas dzieli. - Wychowawcy oraz nauczyciel wychowania do życia w
rodzinie
Moduł 1
,, W świecie zagrożeń” – ratowniczek- J.
Paś
III etap edukacyjny A
Cele:
Uczeń
wykorzystuje różnorodne źródła i metody pozyskiwania
informacji, w tym technologię informacyjno-komunikacyjną, odczytuje, analizuje,
interpretuje i przetwarza informacje.
Chemia
II.
Uczeń opisuje
właściwości substancji i wyjaśnia przebieg prostych procesów
chemicznych; zna związek
właściwości różnorodnych substancji z ich
zastosowaniami i ich wpływ na środowisko
naturalne; wykonuje proste obliczenia dotyczące praw chemicznych
III.
Uczeń bezpiecznie
posługuje się prostym
sprzętem
laboratoryjnym i podstawowymi odczynnikami chemicznymi.
Język
Polski
1.1)
Uczeń odbiera komunikaty pisane, mówione, w tym nadawane za pomocą
środków audiowizualnych
– rozróżnia
informacje przekazane werbalnie oraz zawarte w dźwięku i obrazie.
Biologia
1.2)
Uczeń przedstawia znaczenie wody dla funkcjonowania organizmów
http://kultbezp.ciop.pl/P_O_Z_I_O_M_3/Startowa_STRONA.htm
Moduł V
,, Zasady udzielania pierwszej pomocy’’ – Edukacja dla bezpieczeństwa – R.
Skierski
Moduł II
Lekcja 1 ,,Słońce jako źródło pozytywnych i negatywnych oddziaływań na
człowieka
i środowisko” - Temat: ,,Instrukcja obsługi życia codziennego”, czyli kto czyta
, nie błądzi. – j. Polski – A. Walerczak
Moduł II
Lekcja 3 ,,Zagrożenia ze strony zjawisk atmosferycznych”– Biologia – B.
Całkiewicz
Moduł III
Lekcja 2 ,,Pamiętaj Chemiku młody…”, czyli chemiczne zagrożenia zdrowia i
życia. – Chemia – A. Rotter
IV etap edukacyjny A
Celem
kształcenia zawodowego jest przygotowanie uczących się do życia
w warunkach współczesnego świata, wykonywania pracy zawodowej
i aktywnego funkcjonowania na zmieniającym się rynku pracy.
(BHP). Bezpieczeństwo i higiena pracy
Uczeń:
1)
rozróżnia pojęcia związane z bezpieczeństwem i higieną pracy, ochroną
przeciwpożarową, ochroną środowiska i ergonomią;
3)
określa prawa i obowiązki pracownika oraz pracodawcy w zakresie
bezpieczeństwa i higieny pracy;
4)
przewiduje zagrożenia dla zdrowia i życia człowieka oraz mienia
i środowiska związane z wykonywaniem zadań zawodowych;
5)
określa zagrożenia związane z występowaniem szkodliwych czynników
w środowisku pracy;
6)
określa skutki oddziaływania czynników szkodliwych na organizm człowieka;
7)
organizuje stanowisko pracy zgodnie z obowiązującymi wymaganiami
ergonomii, przepisami bezpieczeństwa i higieny pracy, ochrony
przeciwpożarowej i ochrony środowiska;
8)
stosuje środki ochrony indywidualnej i zbiorowej podczas wykonywania zadań
zawodowych;
9)
przestrzega zasad bezpieczeństwa i higieny pracy oraz stosuje przepisy
prawa dotyczące ochrony przeciwpożarowej i ochrony środowiska;
10)
udziela pierwszej pomocy poszkodowanym w wypadkach przy pracy oraz
w stanach zagrożenia zdrowia i życia.
Chemia
II.
Uczeń zdobywa wiedzę chemiczna w sposób badawczy – obserwuje, sprawdza, weryfikuje,
wnioskuje i uogólnia; wykazuje związek składu chemicznego, budowy i właściwości
substancji z ich zastosowaniami; posługuje sie zdobytą wiedzą chemiczną w życiu
codziennym w kontekście dbałości o własne zdrowie i ochrony środowiska
naturalnego.
http://kultbezp.ciop.pl/P_O_Z_I_O_M_4/Startowa_STRONA.htm
Moduł
I Lekcja 4 ,,Temat: Postępowanie w związku z wypadkiem przy pracy i chorobą
zawodową oraz świadczenia z tego tytułu’’- Działalność gospodarcza w gastronomii
– A. Rotter
Moduł
I Lekcja 2 ,, Prawa i obowiązki pracodawcy
i pracownika w zakresie bezpieczeństwa i higieny pracy”- Wyposażenie i zasady
bezpieczeństwa w gastronomii – M. Siwienki
Moduł
I Lekcja 3 ,, Ochrona pracy kobiet, młodocianych i niepełnosprawnych”-
Działalność gospodarcza w gastronomii ” – A. Rotter
Moduł III Lekcja 5 Temat: ,, Zagrożenia czynnikami chemicznymi w
środowisku pracy
i profilaktyka” – Chemia – A. Rotter
Moduł III
Lekcja 6 Temat: ,,Zagrożenia czynnikami biologicznymi”- Biologia – B.
Całkiewicz
Moduł III
Lekcja2 ,,Zagrożenia od urządzeń elektrycznych”- Wyposażenie i zasady bezpieczeństwa w gastronomii - M. Siwienki
Moduł
V Lekcja 1 ,,Zasady postępowania w razie pożaru i wybuchu” – ratowniczek – J.
Paś
Moduł
V Lekcja 2 ,, Zasady udzielania pierwszej pomocy” – Edukacja dla bezpieczeństwa
– R. Skierski
I, II, III, etap edukacyjny B
Cele
Uczeń
: 10.1) aktywnie uczestniczy w różnych
formach życia społecznego i kulturalnego;
14.3)
korzysta z urządzeń socjalnych i technicznych powszechnego użytku, zgodnie z
ich przeznaczeniem;
14.4)
kształtują zachowania proekologiczne w trakcie posługiwania się narzędziami,
korzysta z urządzeń socjalnych i technicznych.
http://kultbezp.ciop.pl/P_O_Z_I_O_M_1/Startowa_STRONA.htm
Moduł
I ,,Bezpieczna droga do domu i szkoły’’- ratowniczek – J. Paś
Moduł
II Lekcja 5 ,,Co to znaczy być dobrym kolegom” – nauczyciele zespołu B etapu
edukacyjnego (1-3)
Moduł
VI Lekcja 3 ,, Jak korzystać z różnorodnych narzędzi”– nauczyciele zespołu B
klasy (1-3)
http://kultbezp.ciop.pl/P_O_Z_I_O_M_2/Startowa_STRONA.htm
Moduł
I ,, W świecie zagrożeń” - nauczyciele zespołu B klasy (4-6 )
IV etap edukacyjny B
Cele
:
7) poznawanie
różnorodności świata przyrody, poznawanie i rozumienie podstawowych procesów
życiowych organizmów, kształtowanie zachowań ukierunkowanych na ochronę
środowiska;
13)
kształtowanie umiejętności posługiwania się narzędziami, maszynami urządzeniami
oraz opanowanie prostych umiejętności i czynności pracy;
15)
przygotowanie do aktywnego uczestnictwa w różnych formach życia społecznego na
równi z innymi członkami danej zbiorowości, pełnienia ról społecznych oraz
przygotowanie do załatwiania różnych spraw osobistych w urzędach i innych
instytucjach
http://kultbezp.ciop.pl/P_O_Z_I_O_M_4/Startowa_STRONA.htm
Moduł
III ,,Zagrożenie i profilaktyka w środowisku pracy” – Przysposobienie do pracy
– J. Rychła oraz nauczyciele SPP
Moduł
V ,,Postępowanie w sytuacjach zagrożeń, awarii i wypadków”- ratowniczek – J Paś
oraz nauczyciele SPP
Zakończenie akcji :
Wysłanie
sprawozdania wraz z wypełnionym formularzem do Państwowej Inspekcji Pracy .
Załącznik nr 1
Data
realizacji …………………………….
Klasa
…………
Ilość
osób …………………..
Imię
i Nazwisko nauczyciela ………………………………………
Przedmiot
………………………………………………………….
Moduł
oraz Temat lekcji ………………………………
Proszę
zaznaczyć etap kształcenia:
a. I etap (szkoła Podstawowa 1-3 A)
b. I etap (szkoła Podstawowa 1-3 B)
c. II etap (szkoła Podstawowa 4-6 A)
d. II etap (szkoła Podstawowa 4-6 B)
e. III etap (Gimnazjum A)
f. III etap (Gimnazjum B)
g. IV etap (szkoła Zawodowa)
h. IV etap Szkoła Przysposabiająca do Pracy