Strona główna


 

 

  • Od 6 marca br. rusza w naszej szkole akcja "Poznaj swoje prawa".

    Podczas podjętych cyklicznych działań uczniowie będą mieli okazję podyskutować nad swoimi prawami respektowanymi w prawie międzynarodowym (i ich odbiciem w prawie szkolnym) z wychowawcami i między sobą , a także ocenić ich egzekwowanie na terenie szkoły i poza nią. Uwieńczeniem akcji i prawa wyboru, będzie wręczenie ORDERU UŚMIECHU najsympatyczniejszemu nauczycielowi w szkole, demokratycznie wybranemu w maju br., przez społeczność uczniowską naszej szkoły. Zapraszamy do monitorowania naszych działań.

Jolanta Paś 

 

 

 

 

AKCJA – POZNAJ SWOJE PRAWA

 

Osoby odpowiedzialne:

J.Rychła, J.Paś

 

Współpraca:

R.Skierski, SU

 

Czas trwania: marzec-maj 2008r.

 

Cel:

-propagowanie praw dziecka

-wdrażanie do dokonywania umiejętnych wyborów

-próba przedstawienia dziecka w formie podmiotowej

-edukacja obywatelska

-integracja uczniów z wychowawcą i społecznością szkolną.

 

Przebieg:

  1. 6.03.2008r.-Apel organizacyjny. Przedstawienie celów akcji, realizacji  i formy zakończenia(Order Uśmiechu).Prezentacja gazetki okolicznościowej propagującej akcję.
  2. Na każdą lekcję wychowawczą nauczyciel otrzyma dwa prawa dziecka zaczerpnięte z Konwencji
    o Prawach Dziecka wraz z komentarzem wyjaśniającym do odczytania uczniom i krótkiego(10-15 minut) przedyskutowania. W sumie będzie to 8 praw.
  3. Po wyczerpaniu wybranych praw państwowych, każdy wychowawca na lekcji wychowawczej przypomni obowiązujący w szkole Kodeks Ucznia, ze szczególnym naciskiem na prawa ucznia tam zawarte.
  4. Początek maja 2008r.-Odbędzie się podsumowujące spotkanie na sali gimnastycznej. Każda z klas wylosuje po jednym prawie, przygotuje plakat i opowie o nim. Prowadzący przechodząc do meritum wyjaśnia, że mają jeszcze jedno prawo: PRAWO WYBORU. Następnie informuje, ze przez tydzień będzie można oddawać głosy na najsympatyczniejszą nauczycielkę/nauczyciela, który po zakończeniu akcji otrzyma wspaniały ORDER UŚMIECHU.
  5. Zakończenie akcji: Przyznanie Orderu Uśmiechu wybranemu nauczycielowi i zasłużona nagroda-puchar pełen nektaru.

















 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 




 

LISTA WYBRANYCH PRAW OMAWIANYCH W PRZEBIEGU AKCJI.

 

1.DZIECKO  MA  WRODZONE  PRAWO  DO  ŻYCIA!!!!!!

 

Nikt nie może pozbawiać życia narodzonego dziecka. Jest to karane jak morderstwo. Już od pierwszych chwil jest to żywy człowiek, zupełnie bezbronny i niezdolny do samodzielnego funkcjonowania i należy zaopiekować się nim w należyty sposób.

 

2.Niezwłocznie po urodzeniu dziecka zostanie sporządzony jego akt urodzenia, a dziecko od momentu urodzenia będzie miało prawo do otrzymania imienia, uzyskania obywatelstwa oraz, o ile to możliwe, prawo poznania swoich rodziców i pozostawania pod ich opieką.

 

Nikt nie może być bezimienny czy nie należeć do żadnego państwa. Jego pierwszym dokumentem tożsamości i ważnym przez całe życie jest akt urodzenia odbierany w Urzędzie Stanu Cywilnego zaraz po zgłoszeniu narodzin dziecka. Każde dziecko ma prawo poznać swoich rodziców ale jeśli niemożliwe jest, żeby rodzice sprawowali nad nim opiekę z różnych względów to obowiązek ten przejmują rodziny zastępcze i domy dziecka.

 

3.Dziecko będzie miało prawo do swobodnej wypowiedzi:

 

Prawo to ma zawierać swobodę poszukiwania, otrzymywania i przekazywania informacji oraz idei wszelkiego rodzaju, bez względu na granice, w formie ustnej, pisemnej bądź za pomocą druku, w formie artystycznej lub z wykorzystaniem każdego innego środka przekazu według wyboru dziecka. Ale to prawo podlega pewnym ograniczeniom lecz tylko takim, które są przewidziane przez prawo i są konieczne:

-dla poszanowania praw lub reputacji innych osób (nie można nikogo krzywdzić przekazując informacje, ubliżać komuś, rozsyłać informacji pisemnej, fotek jeśli osoba nie wyraziła na to zgody)

-dla ochrony bezpieczeństwa narodowego lub porządku publicznego, bądź zdrowia publicznego lub moralności.

 

4.Oboje rodzice ponoszą wspólną odpowiedzialność za wychowanie i rozwój dziecka. Rodzice lub w określonych przypadkach opiekunowie prawni ponoszą główną odpowiedzialność za wychowanie i rozwój dziecka.

 

Do rodziców lub prawnych opiekunów dziecka należy zabezpieczenie jego jak najlepszych interesów, muszą dbać o nie, nie pozwolić aby było brudne, głodne, zaniedbane, dopilnować realizowania obowiązku szkolnego, kontaktować się ze szkołą, interesować się jego postępami w szkole, w realizowaniu swoich pasji, pomagać w rozwiązywaniu problemów.

 

 

5.Ochrona dziecka przed wszelkimi formami przemocy fizycznej lub psychicznej, bądź innej krzywdy, nadużyć, zaniedbania, niedbałego traktowania czy wyzysku , w tym także wykorzystywania seksualnego.

 

Nikt nie ma prawa krzywdzić w żaden sposób drugiego człowieka, nie wolno poniżać nikogo i uwłaczać niczyjej godności. Dlatego wszelkie formy wyzwisk czy nieludzkiego traktowania zagrożone są w ustawodawstwie karą więzienia. Jeżeli ktoś Cię poniży, zastrasza, bije czy wykorzystuje  w jakikolwiek sposób musisz to zgłosić zaufanej osobie dorosłej lub Policji.

 

6.Nauka powinna być ukierunkowana na:

-rozwijanie osobowości, talentów oraz zdolności umysłowych i fizycznych dziecka

-rozwijanie szacunku dla praw człowieka i podstawowych swobód

-rozwijanie szacunku dla rodziców dziecka, jego tożsamości kulturowej, języka, wartości, dla wartości narodowych

-przygotowanie dziecka do odpowiedzialnego życia w społeczeństwie

-rozwijania i poszanowania środowiska naturalnego

 

Zastanów się czy w naszej szkole nauka zawiera te wszystkie elementy? (apele, akademie, imprezy okolicznościowe, zawody sportowe, Dzień Ziemi itp.)

 

7.Prawo do wypoczynku i czasu wolnego, do uczestnictwa w zabawach i zajęciach rekreacyjnych, stosownych do wieku dziecka oraz do nieskrępowanego uczestnictwa w życiu kulturalnym i artystycznym.

 

Każdy ma prawo na trochę odpoczynku po pracy. A przecież nauka jest ciężką pracą i trzeba po niej również odprężyć się. Nikt nie może zabronić dziecku zabaw z rówieśnikami ani korzystania z kina czy innych form kulturalnych.

 

8.Dyscyplina szkolna musi być wprowadzana zgodnie z ludzką godnością i zgodnie z prawami dziecka.

 

Zasady obowiązujące w szkole muszą być przestrzegane zarówno przez uczniów jak i przez nauczycieli. Każdy musi respektować wewnątrzszkolne prawo. A wszystkie kary będące konsekwencją przewinień musza być stosowane
z wyczuciem i nie mogą poniżać ucznia.

 

9.Analiza szkolnego Kodeksu Ucznia.

 

 

14.05.2008r. - nastąpiło podsumowanie akcji "Poznaj swoje prawa"

 


 

 

 

 

 

 

 

28.05.2008 r. nastąpiło rozstrzygnięcie plebiscytu na najsympatyczniejszego nauczyciela.

© 2008 Created by - Jerzy Ratajczak

Strona główna | Wrzesień 2009 | Październik 2009 | Grudzień 2009 | Styczeń 2010 | Luty 2010 | Marzec 2010 | Maj 2010 | Czerwiec 2010 | Październik 2008/2009 | Listopad 2008 | Styczeń 2009 | Grudzień 2008 | Wrzesień 2008/2009 | Maj 2009 | Luty 2009 | Kwiecień 2009 | Czerwiec 2009 | Marzec 2009

Gabinet Zdrowia i Urody w Goleniowie