LISTA WYBRANYCH PRAW OMAWIANYCH W
PRZEBIEGU AKCJI.
1.DZIECKO MA WRODZONE PRAWO DO
ŻYCIA!!!!!!
Nikt nie może pozbawiać życia
narodzonego dziecka. Jest to karane jak morderstwo. Już od pierwszych chwil
jest to żywy człowiek, zupełnie bezbronny i niezdolny do samodzielnego
funkcjonowania i należy zaopiekować się nim w należyty sposób.
2.Niezwłocznie po urodzeniu dziecka
zostanie sporządzony jego akt urodzenia, a dziecko od momentu urodzenia
będzie miało prawo do otrzymania imienia, uzyskania obywatelstwa oraz, o ile
to możliwe, prawo poznania swoich rodziców i pozostawania pod ich opieką.
Nikt nie może być bezimienny czy nie
należeć do żadnego państwa. Jego pierwszym dokumentem tożsamości i ważnym
przez całe życie jest akt urodzenia odbierany w Urzędzie Stanu Cywilnego
zaraz po zgłoszeniu narodzin dziecka. Każde dziecko ma prawo poznać swoich
rodziców ale jeśli niemożliwe jest, żeby rodzice sprawowali nad nim opiekę z
różnych względów to obowiązek ten przejmują rodziny zastępcze i domy
dziecka.
3.Dziecko będzie miało prawo do
swobodnej wypowiedzi:
Prawo to ma zawierać swobodę
poszukiwania, otrzymywania i przekazywania informacji oraz idei wszelkiego
rodzaju, bez względu na granice, w formie ustnej, pisemnej bądź za pomocą
druku, w formie artystycznej lub z wykorzystaniem każdego innego środka
przekazu według wyboru dziecka. Ale to prawo podlega pewnym ograniczeniom
lecz tylko takim, które są przewidziane przez prawo i są konieczne:
-dla poszanowania praw lub reputacji
innych osób (nie można nikogo krzywdzić przekazując informacje, ubliżać
komuś, rozsyłać informacji pisemnej, fotek jeśli osoba nie wyraziła na to
zgody)
-dla ochrony bezpieczeństwa narodowego
lub porządku publicznego, bądź zdrowia publicznego lub moralności.
4.Oboje rodzice ponoszą wspólną
odpowiedzialność za wychowanie i rozwój dziecka. Rodzice lub w określonych
przypadkach opiekunowie prawni ponoszą główną odpowiedzialność za wychowanie
i rozwój dziecka.
Do rodziców lub prawnych opiekunów
dziecka należy zabezpieczenie jego jak najlepszych interesów, muszą dbać o
nie, nie pozwolić aby było brudne, głodne, zaniedbane, dopilnować
realizowania obowiązku szkolnego, kontaktować się ze szkołą, interesować się
jego postępami w szkole, w realizowaniu swoich pasji, pomagać w
rozwiązywaniu problemów.
5.Ochrona dziecka przed wszelkimi
formami przemocy fizycznej lub psychicznej, bądź innej krzywdy, nadużyć,
zaniedbania, niedbałego traktowania czy wyzysku , w tym także
wykorzystywania seksualnego.
Nikt nie ma prawa krzywdzić w żaden
sposób drugiego człowieka, nie wolno poniżać nikogo i uwłaczać niczyjej
godności. Dlatego wszelkie formy wyzwisk czy nieludzkiego traktowania
zagrożone są w ustawodawstwie karą więzienia. Jeżeli ktoś Cię poniży,
zastrasza, bije czy wykorzystuje w jakikolwiek sposób musisz to zgłosić
zaufanej osobie dorosłej lub Policji.
6.Nauka powinna być ukierunkowana na:
-rozwijanie osobowości, talentów oraz
zdolności umysłowych i fizycznych dziecka
-rozwijanie szacunku dla praw
człowieka i podstawowych swobód
-rozwijanie szacunku dla rodziców
dziecka, jego tożsamości kulturowej, języka, wartości, dla wartości
narodowych
-przygotowanie dziecka do
odpowiedzialnego życia w społeczeństwie
-rozwijania i poszanowania środowiska
naturalnego
Zastanów się czy w naszej szkole nauka
zawiera te wszystkie elementy? (apele, akademie, imprezy okolicznościowe,
zawody sportowe, Dzień Ziemi itp.)
7.Prawo do wypoczynku i czasu
wolnego, do uczestnictwa w zabawach i zajęciach rekreacyjnych, stosownych do
wieku dziecka oraz do nieskrępowanego uczestnictwa w życiu kulturalnym i
artystycznym.
Każdy ma prawo na trochę odpoczynku po
pracy. A przecież nauka jest ciężką pracą i trzeba po niej również odprężyć
się. Nikt nie może zabronić dziecku zabaw z rówieśnikami ani korzystania z
kina czy innych form kulturalnych.
8.Dyscyplina szkolna musi być
wprowadzana zgodnie z ludzką godnością i zgodnie z prawami dziecka.
Zasady obowiązujące w szkole muszą być
przestrzegane zarówno przez uczniów jak i przez nauczycieli. Każdy musi
respektować wewnątrzszkolne prawo. A wszystkie kary będące konsekwencją
przewinień musza być stosowane
z wyczuciem i nie mogą poniżać ucznia.
9.Analiza szkolnego Kodeksu Ucznia.