![]()
![]()
Opracowanie: mgr Barbara Jelec
Scenariusz zajęć integracyjno - profilaktycznych
"Razem łatwiej".
(Szkoła podstawowa i gimnazjum)
Termin realizacji: 3.09.2004
Czas trwania zajęć: 3 pierwsze godziny lekcyjne.
Osoba prowadząca zajęcia: Barbara Jelec (pedagog).
Osoby wspomagające: - wychowawcy klas, dyrektor szkoły, psycholog szkolny, obecni nauczyciele, inni pracownicy szkoły,
rodzice (w miarę swojego wolnego czasu),
policjanci z Komendy Powiatowej Policji w Goleniowie
Cele:
integracja na poziomie klasy,
integracja na poziomie szkoły,
utrwalenie znajomości praw i obowiązków ucznia oraz zasad bezpieczeństwa w szkole oraz
w drodze do szkoły i do domu,uświadomienie zakazu stosowania przez uczniów używek i narkotyków.
Spodziewane efekty:
uczniowie znają się w klasach, znają nazwisko swojego wychowawcy,
uczniowie wiedzą, którzy nauczyciele uczą ich poszczególnych przedmiotów,
uczniowie znają swoje prawa i obowiązki oraz zasady bezpieczeństwa w szkole,
uczniowie wiedzą, jak należy zachowywać się w środkach komunikacji w czasie dojazdów
i powrotów ze szkoły,nowi uczniowie nawiązali koleżeńskie relacje z kolegami i koleżankami, zdobyli podstawowe informacje o pracy szkoły i rozpoznają swoich nowych nauczycieli,
uczniowie zostali zapoznani z prawnym aspektem łamania obowiązujących przepisów
w zakresie stosowania używek i zabronionych substancji (policja).
Środki dydaktyczne:
kalendaria klasowe
przygotowane plakaty do uzupełnienia - zebranie opinii poszczególnych klas o zaletach
i wadach naszej szkoły ( arkusze papieru pakowego), markeryetykiety z nazwami miesięcy
czyste kartki kolorowego papieru (A4), pisaki
wzory do przeprowadzenia wywiadu (z dyrektorem, z psychologiem)
koperty z przygotowanymi zadaniami do wykonania dla każdej klasy ( na temat organizacji pracy w szkole w r. szk. 2004/05, zadań poszczególnych nauczycieli i innych pracowników szkoły, bezpieczeństwa w czasie dojazdów i pobytu w szkole, praw i obowiązków ucznia)
Regulamin szkoły w zakresie bezpieczeństwa, ładu i porządku
Kodeks ucznia.
Metody i formy pracy:
pogadanka
metoda sytuacyjna ( elementy: podział na zespoły, dyskusja kierowana, wnioski, prezentacja )
wywiad
spotkanie z gościem
"burza mózgów"
ekspozycja plakatów
PRZEBIEG ZAJĘĆ:
8.15 - apel, powitanie uczniów, wychowawców i nauczycieli,
przedstawienie planu zajęć na 3 godziny lekcyjne (spotkanie z pracownikami policji, zajęcia integracyjne na sali gimnastycznej, praca w zespołach klasowych pod opieką wychowawców, prezentacja wyników pracy klas na forum szkoły, zabawa integracyjna w losowo dobranych grupach złożonych z uczniów i nauczycieli) pożegnanie) ok. godz. 10.50
Spotkanie z policjantami - "1" godzina lekcyjna.
Miejsce:
sala gimnastyczna
Przebieg:
Zajęcia w formie pogadanki - bezpieczna droga do szkoły i do domu.
Omówienie prawnych aspektów łamania zakazu palenia papierosów, picia alkoholu, stosowania narkotyków, a także uchylania się od realizacji obowiązku szkolnego.
Policjanci odpowiadaj na pytania uczniów.
Zadania na "2" godzinę lekcyjną.
Miejsce:
sala gimnastyczna, sale lekcyjne poszczególnych klas
Przebieg:
Wspólne zajęcia prowadzone przez pedagoga w sali gimnastycznej:
przedstawienie wszystkich obecnych nauczycieli wg wzoru: - "nazywam się ..., jestem wychowawcą klasy..., uczę następujących przedmiotów...."
wprowadzenie grupy uczniów nowych - kolejne przedstawianie się uczniów według reguły: -"nazywam się..., jestem uczniem klasy..., moim wychowawcą jest..."
Wytypowanie każdemu nowemu uczniowi kolegi - opiekuna.
Czas: ok.20 minut.
Podanie instrukcji do pracy w zespołach klasowych pod opieką wychowawców .
Polecenia:
wykonać pisemne zadania z koperty - ustalić, kto z klasy zaprezentuje odpowiedzi na podsumowaniu
w sali gimnastycznejwspólnie, metodą burzy mózgów: ustalić, co klasa najbardziej lubi w szkole, czego w szkole nie lubi - wpisać wybrane kategorie na plakat, który także należy zabrać na salę gimnastyczną (wytypować uczniów do prezentacji).
każdy wychowawca otrzymuje kopie "Kodeksu ucznia" i "Regulamin szkoły"
Czas: ok. 20 minut (do dzwonka)
Zadania na "3" godzinę lekcyjną:
Miejsce:
sala gimnastyczna
Przebieg:
Kolejno wyniki pracy w klasach prezentują reprezentacje klas:
wytypowani uczniowie przekazują rozwiązania "zadań z koperty"
uczniowie kl. II gimnazjum przeprowadzają na forum szkoły wywiad w panią psycholog (pytania dotyczące obowiązków psychologa szkolnego oraz pierwszych wrażeń z pracy w naszej szkole)
uczniowie kl. III gimnazjum przeprowadzają na forum szkoły wywiad z panią dyrektor (pytania dotyczą planów zawodowych, współpracy z rodzicami, spędzania czasu wolnego w okresie wakacji)
wytypowani uczniowie omawiają plakat -"Co moja klasa najbardziej lubi w szkole, a czego nie lubimy" - wywieszenie wszystkich plakatów .
( Po wykonaniu zadania pochwała każdej klasy.)
Ostatnie zadanie:
Zabawa integracyjna: "Nasze życzenia na progu nowego roku szkolnego".
Przebieg:
Polecenie : na najbliżej lekcji wychowawczej przeczytajcie głośno i omówcie z wychowawcą -"Regulamin szkoły" i "Kodeks ucznia".Tworzymy nowe grupy złożone z uczniów i nauczycieli, dobierając się według miesiąca urodzenia. Jeden z nauczycieli - członków grupy "Dzieci miesiąca... (np. maja)" otrzymuje etykietę z kolorową nazwą miesiąca i zwołuje pozostałe osoby urodzone w danym miesiącu. Każda grupa zastanawia się w swoim kręgu i zapisuje na karcie swoje życzenie na ten rok szkolny - nauczyciele wspomagają uczniów w werbalizacji oczekiwań (imprezy, wycieczki, nowe pomoce szkolne, zmiany w relacjach międzyludzkich, organizacja pracy szkoły...). Po ok. 3 minutach każda grupa odczytuje swoje życzenie w obecności dyrektora placówki (dyrektor także uczestniczy
w zabawie).Karty z zapisanymi życzeniami grup zbiera pedagog - prowadzący zajęcia.
Stanowią one materiał do prezentacji na gazetce szkolnej do ogólnej wiadomości.
Zakończenie zajęć:
Podziękowanie za aktywny udział w zajęciach.
Ewaluacja zajęć :
Wychowawcy klas młodszych sprawdzają wiedzę uczniów z zakresu bezpieczeństwa w drodze do szkoły i do domu w trakcie wycieczki .
Po tygodniu przeprowadzić krótki apel - ustalić (przez podniesienie ręki), ilu uczniów nie zapoznało się z prawem szkolnym (regulamin, kodeks). Przypomnieć wychowawcom i uczniom o konieczności zapoznania się z w/w dokumentami. Uczniowie klas starszych winni potwierdzić podpisem znajomość prawa szkolnego.
© 2007 Photo & Created by - Jerzy Ratajczak
Strona główna |O nas |Pracownicy szkoły |Szkolne prawo |Co i kiedy w szkole |Budowa nowej szkoły |Kalendarz roku szkolnego |„NIEPOKONANI” |Poznaj Swoje Prawa |Wspierają nas |Publikacje |Doskonalenie zawodowe |Ratowniczek |Mapa - jak do nas trafić |Archiwum |Linki Ostatnia aktualizacja tej witryny: 20-01-12