Harmonogram realizacji ,,Programu kultura bezpieczeństwa”
w Zespole Szkół Specjalnych w Goleniowie
Koordynator: Alicja Rotter
Współorganizator: Jolanta Paś
Osoby realizujące program: nauczyciele poszczególnych przedmiotów i wychowawcy
Umieszczenie przesłanych dokumentów i fotografii na stronie szkoły http://zssgol.pl/ w zakładce ,,Kultura bezpieczeństwa” – J. Ratajczak
Utworzenie linka na profilu facebook – N. Mełech
Czas trwania akcji: od 16.02.2015 do 5.05.2015 rok
Nauczyciele poszczególnych przedmiotów oraz wychowawcy na podstawie udostępnionych materiałów z programu kultura bezpieczeństwa proszeni są o przeprowadzenie zajęć na poszczególnych etapach edukacyjnych zaproponowanych tematów z programu. Po zrealizowaniu zajęć w danej klasie nauczyciele wypełniają załącznik nr 1 oraz zapisują zrealizowany temat w dziennikach lekcyjnych w miarę możliwości mile widziane zrobienie zdjęć. Powyższą dokumentację (załącznik nr 1 i zdjęcia) nauczyciele przesyłają na e-maila koordynatora alicjarotter@wp.pl .
Cel główny:
Opanowanie przez uczniów wiedzy i umiejętności z zakresu bezpieczeństwa i higieny pracy
Cele z podstawy programowej:
I etap edukacyjny A
Celem edukacji wczesnoszkolnej jest wspomaganie dziecka w rozwoju intelektualnym, emocjonalnym, społecznym, etycznym, fizycznym i estetycznym. Ważne jest również takie wychowanie, aby dziecko w miarę swoich możliwości było przygotowane do życia w zgodzie
z samym sobą, ludźmi i przyrodą oraz w zakresie dbałości o bezpieczeństwo własne i innych:
9.2) a) Uczeń utrzymuje porządek wokół siebie (na swoim stoliku, w sali zabaw, szatni i w ogrodzie), sprząta po sobie i pomaga innym w utrzymywaniu porządku,
b) zna zagrożenia wynikające z niewłaściwego używania narzędzi i urządzeń technicznych,
c) wie, jak należy bezpiecznie poruszać się na drogach (w tym na rowerze) i korzystać ze środków komunikacji; wie, jak trzeba zachować się w sytuacji wypadku, np. umie powiadomić dorosłych, zna telefony alarmowe.
http://kultbezp.ciop.pl/P_O_Z_I_O_M_1/Startowa_STRONA.htm
Moduł 3 ,, Bezpieczeństwo pożarowe” – ratowniczek – J. Pas
Moduł 2 ,,Zasady bezpiecznego zachowania w szkole” – nauczyciele edukacji wczesnoszkolnej
(I – III)
Moduł 5 ,, Higiena pracy w domu i w szkole”- nauczyciele edukacji wczesnoszkolnej (I – III)
Moduł 6 lekcja 5 Temat: Pierwsza pomoc – ratowniczek – J. Paś
II etap edukacyjny A
Cele:
Wychowanie do życia w rodzinie
Ukazywanie wartości rodziny w życiu osobistym człowieka oraz pomoc w przygotowaniu się do zrozumienia i akceptacji przemian okresu dojrzewania.
10. Istota koleżeństwa i przyjaźni, wzajemny szacunek, udzielanie sobie pomocy, współpraca, empatia.
http://kultbezp.ciop.pl/P_O_Z_I_O_M_2/Startowa_STRONA.htm
Moduł 5 Lekcja 4 Temat: Ja i moi koledzy - Co nas łączy, co nas dzieli. - Wychowawcy oraz nauczyciel wychowania do życia w rodzinie
Moduł 1 ,, W świecie zagrożeń” – ratowniczek- J. Paś
III etap edukacyjny A
Cele:
Uczeń wykorzystuje różnorodne źródła i metody pozyskiwania informacji, w tym technologię informacyjno-komunikacyjną, odczytuje, analizuje, interpretuje i przetwarza informacje.
Chemia
II. Uczeń opisuje właściwości substancji i wyjaśnia przebieg prostych procesów chemicznych; zna związek właściwości różnorodnych substancji z ich zastosowaniami i ich wpływ na środowisko naturalne; wykonuje proste obliczenia dotyczące praw chemicznych
III. Uczeń bezpiecznie posługuje się prostym sprzętem laboratoryjnym i podstawowymi odczynnikami chemicznymi.
Język Polski
1.1) Uczeń odbiera komunikaty pisane, mówione, w tym nadawane za pomocą środków audiowizualnych – rozróżnia informacje przekazane werbalnie oraz zawarte w dźwięku i obrazie.
Biologia
1.2) Uczeń przedstawia znaczenie wody dla funkcjonowania organizmów
http://kultbezp.ciop.pl/P_O_Z_I_O_M_3/Startowa_STRONA.htm
Moduł V ,, Zasady udzielania pierwszej pomocy’’ – Edukacja dla bezpieczeństwa – R. Skierski
Moduł II Lekcja 1 ,,Słońce jako źródło pozytywnych i negatywnych oddziaływań na człowieka
i środowisko” - Temat: ,,Instrukcja obsługi życia codziennego”, czyli kto czyta , nie błądzi. – j. Polski – A. Walerczak
Moduł II Lekcja 3 ,,Zagrożenia ze strony zjawisk atmosferycznych”– Biologia – B. Całkiewicz
Moduł III Lekcja 2 ,,Pamiętaj Chemiku młody…”, czyli chemiczne zagrożenia zdrowia i życia. – Chemia – A. Rotter
IV etap edukacyjny A
Celem kształcenia zawodowego jest przygotowanie uczących się do życia w warunkach współczesnego świata, wykonywania pracy zawodowej i aktywnego funkcjonowania na zmieniającym się rynku pracy.
(BHP). Bezpieczeństwo i higiena pracy
Uczeń:
1) rozróżnia pojęcia związane z bezpieczeństwem i higieną pracy, ochroną przeciwpożarową, ochroną środowiska i ergonomią;
3) określa prawa i obowiązki pracownika oraz pracodawcy w zakresie bezpieczeństwa i higieny pracy;
4) przewiduje zagrożenia dla zdrowia i życia człowieka oraz mienia i środowiska związane z wykonywaniem zadań zawodowych;
5) określa zagrożenia związane z występowaniem szkodliwych czynników w środowisku pracy;
6) określa skutki oddziaływania czynników szkodliwych na organizm człowieka;
7) organizuje stanowisko pracy zgodnie z obowiązującymi wymaganiami ergonomii, przepisami bezpieczeństwa i higieny pracy, ochrony przeciwpożarowej i ochrony środowiska;
8) stosuje środki ochrony indywidualnej i zbiorowej podczas wykonywania zadań zawodowych;
9) przestrzega zasad bezpieczeństwa i higieny pracy oraz stosuje przepisy prawa dotyczące ochrony przeciwpożarowej i ochrony środowiska;
10) udziela pierwszej pomocy poszkodowanym w wypadkach przy pracy oraz w stanach zagrożenia zdrowia i życia.
Chemia
II. Uczeń zdobywa wiedzę chemiczna w sposób badawczy – obserwuje, sprawdza, weryfikuje, wnioskuje i uogólnia; wykazuje związek składu chemicznego, budowy i właściwości substancji z ich zastosowaniami; posługuje sie zdobytą wiedzą chemiczną w życiu codziennym w kontekście dbałości o własne zdrowie i ochrony środowiska naturalnego.
http://kultbezp.ciop.pl/P_O_Z_I_O_M_4/Startowa_STRONA.htm
Moduł I Lekcja 4 ,,Temat: Postępowanie w związku z wypadkiem przy pracy i chorobą zawodową oraz świadczenia z tego tytułu’’- Działalność gospodarcza w gastronomii – A. Rotter
Moduł I Lekcja 2 ,, Prawa i obowiązki pracodawcy i pracownika w zakresie bezpieczeństwa i higieny pracy”- Wyposażenie i zasady bezpieczeństwa w gastronomii – M. Siwienki
Moduł I Lekcja 3 ,, Ochrona pracy kobiet, młodocianych i niepełnosprawnych”- Działalność gospodarcza w gastronomii ” – A. Rotter
Moduł III Lekcja 5 Temat: ,, Zagrożenia czynnikami chemicznymi w środowisku pracy
i profilaktyka” – Chemia – A. Rotter
Moduł III Lekcja 6 Temat: ,,Zagrożenia czynnikami biologicznymi”- Biologia – B. Całkiewicz
Moduł III Lekcja2 ,,Zagrożenia od urządzeń elektrycznych”- Wyposażenie i zasady bezpieczeństwa w gastronomii - M. Siwienki
Moduł V Lekcja 1 ,,Zasady postępowania w razie pożaru i wybuchu” – ratowniczek – J. Paś
Moduł V Lekcja 2 ,, Zasady udzielania pierwszej pomocy” – Edukacja dla bezpieczeństwa – R. Skierski
I, II, III, etap edukacyjny B
Cele
Uczeń : 10.1) aktywnie uczestniczy w różnych formach życia społecznego i kulturalnego;
14.3) korzysta z urządzeń socjalnych i technicznych powszechnego użytku, zgodnie z ich przeznaczeniem;
14.4) kształtują zachowania proekologiczne w trakcie posługiwania się narzędziami, korzysta z urządzeń socjalnych i technicznych.
http://kultbezp.ciop.pl/P_O_Z_I_O_M_1/Startowa_STRONA.htm
Moduł I ,,Bezpieczna droga do domu i szkoły’’- ratowniczek – J. Paś
Moduł II Lekcja 5 ,,Co to znaczy być dobrym kolegom” – nauczyciele zespołu B etapu edukacyjnego (1-3)
Moduł VI Lekcja 3 ,, Jak korzystać z różnorodnych narzędzi”– nauczyciele zespołu B klasy (1-3)
http://kultbezp.ciop.pl/P_O_Z_I_O_M_2/Startowa_STRONA.htm
Moduł I ,, W świecie zagrożeń” - nauczyciele zespołu B klasy (4-6 )
IV etap edukacyjny B
Cele :
7) poznawanie różnorodności świata przyrody, poznawanie i rozumienie podstawowych procesów życiowych organizmów, kształtowanie zachowań ukierunkowanych na ochronę środowiska;
13) kształtowanie umiejętności posługiwania się narzędziami, maszynami urządzeniami oraz opanowanie prostych umiejętności i czynności pracy;
15) przygotowanie do aktywnego uczestnictwa w różnych formach życia społecznego na równi z innymi członkami danej zbiorowości, pełnienia ról społecznych oraz przygotowanie do załatwiania różnych spraw osobistych w urzędach i innych instytucjach
http://kultbezp.ciop.pl/P_O_Z_I_O_M_4/Startowa_STRONA.htm
Moduł III ,,Zagrożenie i profilaktyka w środowisku pracy” – Przysposobienie do pracy – J. Rychła oraz nauczyciele SPP
Moduł V ,,Postępowanie w sytuacjach zagrożeń, awarii i wypadków”- ratowniczek – J Paś oraz nauczyciele SPP
Zakończenie akcji :
Wysłanie sprawozdania wraz z wypełnionym formularzem do Państwowej Inspekcji Pracy .
Załącznik nr 1
Data realizacji …………………………….
Klasa …………
Ilość osób …………………..
Imię i Nazwisko nauczyciela ………………………………………
Przedmiot ………………………………………………………….
Moduł oraz Temat lekcji ………………………………
Proszę zaznaczyć etap kształcenia:
a. I etap (szkoła Podstawowa 1-3 A)
b. I etap (szkoła Podstawowa 1-3 B)
c. II etap (szkoła Podstawowa 4-6 A)
d. II etap (szkoła Podstawowa 4-6 B)
e. III etap (Gimnazjum A)
f. III etap (Gimnazjum B)
g. IV etap (szkoła Zawodowa)
h. IV etap Szkoła Przysposabiająca do Pracy